| "Biliyorum ki sen bir taşsın. Ne zarar, ne de fayda verirsin. Eğer, Rasûlullah'ın sana dokunduğunu görmeseydim sana el sürmezdim." (Hz. Ömer) O, Hacer-i Esved'e bu şekilde seslenirken, bir taşa karşı yaptığı bu davranışın, cahiliyye dönemindeki putlara tapınma gibi olmadığını, bunun sadece Hz. Peygamber'in sünnetine uyarak Allah'a ta'zim ve yaklaşma için yapılan sembolik bir davranış olduğunu vurguluyordu. Hacer-i Esved'i selamlama, Allah'a vermiş olduğu ahdi yenileme anlamına gelmektedir. Kul, ruhlar âleminde verdiği kulluk sözünü, amelleriyle ortaya koyduğu iman akdini bu defa Beyit'te, Beyt'in sahibinin önünde bu hareketiyle temsilî olarak yineler ve pekiştirir. İşte Hacer-i Esved'i selamlama, ahdi, bey'atı tazelemeyi, sözünde durmayı sembolize eder. ... Risalet öncesi Kâbe'nin onarımı esnasında Hacer-i Esved'i yerine kimin koyacağı konusunda kabileler birbirlerine düş tüklerinde Hz.Peygamber hakem seçilmiş ve onu bir örtü üzerine koyup, her kabileden bir kişiye örtüden tutturduktan sonra, onu kendi elleriyle yerine yerleştirmişti. ... Hz.Peygamber (s.a.v.), güçlü kuvvetli birisi olan Hz. Ömer'i, zayıf bünyeli kimselere eziyet verebileceği gerekçesiyle, Hacer-i Esved'i öpmek için izdihama dalmaması konusunda uyarmış , eğer boş ise istilam etmesini, aksi takdirde tehlil ve tekbir ile geçmesini söylemişti. ... İbn Abbas da "Hacer-i Esved kalabalık olduğu zaman kimseye eziyet ver- me! Eziyet de çekme, geç!" tavsiyesinde bulunmuş tur. ... Sahabe, Hacer-i Esved'i selamlarken "Allahım sana inanarak, Kitabını ve Peygamberinin sünnetini tasdik ederek/Peygamberini n sünnetine uyarak" derlerdi. Burada asıl olan taşı n kendisi değil, Hz. Peygamber'in sünneti, örnek davranışı dır.
Hasan Ahmet Evliyaoğlu |
<0YORUM: